למי לא מתאים לעבור אימון אישי?

למי לא מתאים אימון אישי?בדרך כלל נוטים בעלי מקצוע מתחומים שונים להכריז כי השירות או המוצר שלהם "מתאים לכולם", בעוד שהנחה זו אינה נכונה ואינה מדויקת, בתחום האימון האישי בפרט הצהרה זו עלולה אף להיות מסוכנת.

באחת מההרצאות בכנס מאמנים אישיים, טען מאמן אישי בכיר כי "כל אדם ברחוב הוא לקוח פוטנציאלי". האומנם? היכן עובר הגבול בין תהליך אימון אישי לבין עיסוק מדעי בפסיכולוגיה או בפסיכיאטריה?

הסיכונים

מאמן אישי אינו נושא את התואר פסיכולוג א פסיכיאטר. הוא אינו מוסמך לטפל במצבים נפשיים מורכבים וקשים או במחלות נפש. אין לו את הכלים המדעיים לזהות מצבים אלו והוא אינו מוסמך להתמודד עם מטופלים הסובלים מבעיות אלו. אנשים הסובלים מבעיות נפשיות מתמודדים בדרך כלל עם תחושות עזות של שנאה, כעס, תסכול או אהבה, ורק מטפל מקצועי ומוסמך רשאי לטפל בהם.

כאשר לוקח על עצמו מאמן אישי את הטיפול באדם שלמעשה זקוק לפסיכולוג או פסיכיאטר, הוא משפיע עליו באופן שלילי ובמקרים קיצוניים עלול להגיע המצב לאשפוז, שכן אנשים רגישים מאוד רק מחמירים את מצבם כשהם בוחרים בתהליך אימון במקום בטיפול נפשי. למרבה המזל, תופעה זו אינה נפוצה, אך היא קיימת.

מצבים בהם נדרש טיפול מקצועי ולא אימון אישי

המקרים בהם יזדקק אדם לטיפול של איש מקצוע מוסמך מתחום בריאות הנפש הם:

  • עבר של אשפוזים על רקע נפשי או התמוטטויות נפשיות
  • מחשבות אובדניות
  • היסטוריה של דיכאון קשה או מצבים נפשיים קשים
  • בעיות בקשרים משפחתיים
  • בעיות בקשרים חברתיים
  • אנשים הצורכים תרופות פסיכיאטריות.

עבור אנשים אלו אימון אישי לא יהיה בטיחותי. התהליך עלול לחשוף אותם לאזורים קשים מידי בחייהם, והם עלולים לנקוט בפעולות הנובעות ממצב נפשי מעורער. בנוסף, הם לא יתקשרו באופן נאות עם המאמן האישי. לכן, אם אדם סובל מבעיות נפשיות בהווה או בעברו, עליו להתייעץ עם הרופא לפני פניה לקבלת אימון.

סברות שגויות

אנשים מסוימים אינם נותנים אמון במערכת בריאות הנפש, בשל שיקולים הנובעים מדעות קדומות או לאחר ניסיון שלא צלח עם טיפול פסיכיאטרי או פסיכולוגי, ולכן הם מבקשים פתרונות קצרים, יעילים וזולים יותר.

אך יש להבין כי אימון אישי אינו תכנית פסיכולוגית קצרת מועד. תהליך האימון לא נועד לטפל במצבים נפשיים מורכבים, אלא לסייע לאנשים במצב נפשי בריא, להשיג מטרות ויעדים ולהתקדם בחיים מבחינה אישית ועסקית, ועדיין, גם כאן לא יצוצו הפתרונות כ"במטה קסם", אלא ידרשו עבודה מאומצת על פי תכנית מדויקת של שלבים וצעדים.

כיום, ועל מנת להתאים עצמם לזמנים המודרניים, מקבלים פסיכולוגים ומטפלים התנהגותיים גם הכשרה בתכניות אימון. כך שאם מטופל הנמצא במסגרת טיפול נפשי מבקש לקבל סיוע למצב מסוים ועכשווי בחייו על מנת לשפר אותו, הוא יכול לקבל אימון אישי מהפסיכולוג, בהנחה שהפסיכולוג עבר את ההכשרה המתאימה.

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי קוצ'רינג ומטפלת ב-Nlp/ אימון וטיפול משולב וממוקד. העלאת הביטחון והדימוי העצמי

התקשרו עכשיו!
פורטל אימון אישי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!