אימון אישי לסובלים מהפרעות אכילה

הפרעות אכילהקיימים סוגים שונים של הפרעות אכילה. שלוש הפרעות האכילה הנפוצות והמסוכנות ביותר הינן אנורקסיה נרבוזה, בולמיה נרבוזה ואכילה כפייתית. לכולן מכנה משותף של דימוי עצמי נמוך וראייה שלילית קיצונית של דימוי הגוף.

סוגי הפרעות אכילה

אנורקסיה נרבוזה

לורנס ודנה (1999) הגדירו אנורקסיה כאיבוד תיאבון עצבני. אך למעשה אין מדובר בחוסר תאבון כי אם דיכוי עצמי והימנעות מאכילה באופן מכוון. אנורקסיה נחשבת לאחת ממחלות הנפש המסוכנות בעולם אשר גובה מחיר כבד- 20% מבין הלוקות באנורקסיה ירעיבו עצמן עד מוות.

לאנורקסיה השלכות רפואיות כגון: הפסקת ווסת, פגיעה בזרימת הדם, סכרת, דום נשימה, מערכת חיסונית פגיעה, התקפי לב, אוסטיאופורוזיס, עששת, תיפקוד לב לקוי, נזק לכליות וכדומה.

קיימות הפרעות נלוות למחלה כגון: דיכאון, התעללות מינית, הפרעה אובססיבית כפייתית, שימוש בחומרים ממכרים, הפרעה דו קוטבית ועוד. האנורקסיה יכולה להופיע בכל גיל, מין, מעמד וגזע.

בולמיה נורבוזה

בולמיה מאופיינת בהתקפי זלילה בלתי מרוסנים כהתנהגות מפצה ולאחריה טקסי היטהרות כגון: הקאות, שילשולים, צום וכדומה. בולמיה נחשבת למחלת נפש נפוצה יותר מן האנורקסיה וקלה יותר להסתרה מכיוון שרמת המשקל נשארת תקינה וההתנהגות השלילית נעשית בסתר.

1-3% מן האכלוסיה, לרוב נשים צעירות, סובלות מבולמיה. השלכות רפואיות נוספות הינם שימוש בסמים, קיום יחסי מין באופן הרסני, דיכאון, חרדה ובחלקן הפרעות אישיות נוספות (מתוך הDSM).

אכילה כפייתית

התקפי אכילה בלתי נשלטים אך ללא טקסים מטהרים כמו בבולמיה. אכילת כמויות אדירות למשך זמן רב ולא רגיל המלוות בתחושה של חוסר שליטה.

הסובלים מאכילה כפייתית אוכלים עד כדי תחושה לא נעימה גם אם לא הורגשה לפני כן תחושה של רעב. האכילה נעשית בהיחבא ומלווה בתחושה של בושה, גועל עצמי ודיכאון (מתוך הDSM).

טיפול בהפרעות אכילה

מקור הפרעות האכילה הוא בעיקר רגשי ולכן הטיפול חייב להתמקד ולהקיף את כל המצוקות הנפשיות הקיימות. למעשה המחלה היא רק סימפטום למצוקה נפשית גדולה יותר.

הטיפול חייב להיות מקצועי ורב מערכתי הכולל גורמי טיפול רבים כגון: משפחתי, אישי, פסיכולוגי, פסיכיאטרי, טיפול בסימפטומים של ההפרעה, טיפול התנהגותי ואימון אישי.

הפרעת אכילה יכולה להתרחש זמן רב אולם ללא שליטה היא עלולה לגרום בסופו של דבר למוות על כן, חשוב מאוד לשים לב לסימני האזהרה, לזהות את ההפרעה ולהעניק לסובלות ממנה את הטיפול הדרוש.

השלב הראשוני בטיפול הוא התמודדות עם המשקל. לרוב דרוש אישפוז, התערבות פסיכיאטרית וליווי של תזונאית קלינית (ראו גם: אימון תזונתי). לאחר שיוצאים מטווח הסכנה ניתן להתפנות לטיפול הנפשי אשר חייב לכלול גם את שאר בני המשפחה.

אימון אישי לסובלים מהפרעות אכילה

מאמנים אישיים רבים ניסו לענות על השאלה כיצד ניתן לטפל בסובלים מהפרעות אכילה. לאחר נסיון רב, פותחה שיטת אימון המיועדת לסובלים מהפרעות אכילה.

חוסר שליטה בהרגלי האכילה, עיסוק אובססיבי במשקל ובמזון הינם התנהגויות כפייתיות שליליות.
רצון, מחוייבות ותמיכה סביבתית יכולים לעזור לשנות הרגלים כפייתיים אלו ולצאת מן הבור חסר התחתית של המחלה.

המאמנים האישיים בעצמם הינם חולים בהפרעות אכילה לשעבר שהחלימו וכעת מתוך ניסיונם האישי יכולים לעזור למטופלים למצוא את הכוח לשינוי.

כחלק משלבי הטיפול מקבלים המטופלים חומר תאורטי רב בנושא הפרעות האכילה על ידי מאמרים, מחקרים, פסיכולוגים, רופאים, תזונאים ועוד.

השלב הקשה ביותר הינו ההכרה בכך שישנה בעיה. לאחר ההכרה מתעצם הרצון של המטופלים לעזור לעצמם תוך התחייבות מלאה לתהליך. התחייבות זו אינה קלה ולכן דורשת תמיכה עצומה של המשפחה והסביבה.

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי קוצ'רינג ומטפלת ב-Nlp/ אימון וטיפול משולב וממוקד. העלאת הביטחון והדימוי העצמי

התקשרו עכשיו!
פורטל אימון אישי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!