טיפול בדיכאון באמצעות דמיון מודרך ו-NLP

דמיון מודרךעל פי המודלים הבסיסיים ביותר של NLP, ניתן לשנות את המצב הנפשי של הדיכאון באמצעות שינוי פיסיולוגי. מחקר מהעת האחרונה, העוסק בטיפול בדיכאון, מתאר אסטרטגיות מדויקות הקשורות לדיכאון ומציע תהליכים המבוססים על NLP לשם טיפול ושינוי המצב. על פי השיטה, יכול המטפל לאמן את המטופל לקיים אורח חיים מהנה ומועיל יותר.

מחקרים רבים נערכו בנושא טיפול בדיכאון, תוך השוואת הטיפול התרופתי למול שיטות דוגמת NLP. התוצאות מעידות על הצלחה גדולה לטובת הטיפול בשיטה זו, בזכות עוצמת התהליך אותו עובר המטופל בתוך זמן קצר, והחזרת השליטה לחיים.

כיצד עובדת שיטת NLP לטיפול בדיכאון?

הנקודה הראשונה אותה על המטפל להבהיר למטופל היא כי תפקידו אינו יצירת פתרונות שאינם ריאליים. תפקיד המטפל הוא לתפקד כסוג של יועץ או מאמן.

אדם השרוי בדיכאון בוחר בשיטת הטיפול של NLP ודמיון מודרך על מנת לקבל כלים לשנות את מצבו, תוך שהוא מיישם בפועל את הכלים אותם הוא רוכש, בכדי להביא לשינוי. הטיפול מוגבל למספר פגישות וזמן קצוב.

דוגמה לשיטת הטיפול ב-NLP היא להציע למטופל לסיים כל יום תוך ציון שלושה דברים משמעותיים אותם הצליח להשיג.

אם המטופל אינו מבצע את המשימה, אין להמשיך ולתת לו משימות נוספות מתוך תקווה "למצוא את המשימה האחת שעובדת". תחת זאת, יש לנסות לגלות ביחד עם המטופל מה בחר לעשות במקום לבצע את המשימה, וכיצד הוביל אותו חוסר שיתוף הפעולה לתוצאה עליה הוא מתלונן.

כלים המיושמים בשיטת NLP ודמיון מודרך

1. הגדרה מחדש של הדיכאון על תסמיניו.

2. גישה מעשית לפתרונות ומשאבים.

3. למידת הטכניקה של הדמיון המודרך ומקומות פנימיים בהם ניתן להיאחז על מנת להירגע.

4. יצירת אמונות חיוביות.

שימוש בדמיון מודרך וב-NLP לשם הירגעות

דרך פשוטה להקניית כלי הדמיון המודרך היא ללמד את המטופל להירגע מבחינה פיזית. המטפל מראה למטופל כיצד להרפות את שריריו, להתמקד בנשיפה יותר מאשר בנשימה, לנשום דרך האף ולמצוא בתוכו דימוי מרגיע ומהנה. מטרת שיטה זו היא ללמד את המטופל לבצע בעצמו דמיון מודרך, תוך שימוש בסימנים בהם הוא שולט. סימנים אלו יכולים אף להיקבע באמצעות המטפל.

כמובן שרבים מהמטופלים הסובלים מדיכאון חמור, מעידים לאחר רבע שעה של תהליך הדמיון המודרך, כי זהו המצב "הרגוע ביותר" בו הם שהו לאחרונה. אך מדובר רק בהתחלה, מכיוון שעל המטופל להתחייב להשתמש בתהליך זה באופן קבוע, ומספר פעמים ביום, בכדי ליצור שגרת מנוחה יומית.

שיטת ה-NLP גורמת למטופל לדבר על הדימוי העצמי שלו, תוך כדי שהמטפל מעודד אותו למצוא את המחשבות המדויקות הגורמות לו לדיכאון, ואז לאתר את המחשבות האחרות הנמצאות מאחוריהן. שיטה זו נקראת "תהליכים עולים", לפיה תשומת הלב של המטופל מופנית אל התחושות המלוות את הדיכאון שלו, הצפתן מתוך המקומות הנסתרים במוח ושחרור גלוי שלהן אל פני השטח.

דמיון מודרך או NLP משתייך לקבוצת טיפולים המיושמים ביצירת גישה אל התת מודע, לצד ציורים, דימויים חופשיים, פירוש חלומות ועוד. הטיפול מתקיים בדרך כלל כחלק מטיפול נפשי מול מטפל מקצועי או באמצעות קלטות להן מאזין המטופל בביתו. בשלב מתקדם יותר של הטיפול, יכול המטופל לבצע את תהליך הדמיון המודרך בעצמו, לשם אימון והרפיה.

נכון שבעבר נחשב הדמיון המודרך לגישת טיפול אלטרנטיבית, אך היום קיבלה גישה זו תוקף מדעי, ומטפלים מסוגים שונים משתמשים בו בכדי ללמד רגיעה פסיכו פיזית, הקלה מפני דיכאון, פתרון בעיות, התגברות על הרגלים מסוכנים, הכנה לניתוחים מורכבים או ללידה.

ראו גם:

חשיבה חיובית נגד דיכאון

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי קוצ'רינג ומטפלת ב-Nlp/ אימון וטיפול משולב וממוקד. העלאת הביטחון והדימוי העצמי

התקשרו עכשיו!
פורטל אימון אישי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!