אסטרטגיה עסקית

אסטרטגיה עסקיתכאשר מנהלים עסק חשוב מאוד לדעת כיצד לעשות זאת בצורה נכונה. עולם העסקים הוא עולם קשה שמצריך ידע בניהול ובהתנהלות כלכלית נכונה. אחד הדברים שיכולים לעזור לכך הוא בניית אסטרטגיה עסקית חכמה. 

 

מהי אסטרטגיה עסקית?

אסטרטגיה עסקית למעשה מהווה את הבסיס לניהול נכון של העסק שלכם. היא כוללת הגדרה של מטרת על, יעדים, דרכי פעולה, תקציב, לוחות זמנים ועוד. כאשר לא מגדירים נכון את האסטרטגיה העסקית יכולות להיות בעיות שנובעות מחוסר ידע וחוסר הבנה של דרכי הפעולה הכדאיות ביותר. כמו כן, אסטרטגיה עסקית עוזרת לאנשים בהיררכיה הארגונית לדעת כיצד עליהם לפעול. בזכות האסטרטגיה העסקית נוכל להגדיר באופן ברור את החזון העסקי שלנו ולתת הנחיות ברורות לכל העובדים בעסק. 

האסטרטגיה העסקית חייבת להבנות בהתאם לרצונות של בעל העסק. היא צריכה לשרת אותו להתאים לדרכי הפעולה שלו. בנוסף, ללא תוכנית עסקית לא תוכלו לשווק את העסק שלכם מול גורמי מימון או משקיעים פוטנציאליים שונים. 

כיצד בונים אסטרטגיה עסקית?

בניית אסטרטגיה עסקית יכולה להיות משימה מורכבת מאוד. על מנת להצליח במשימה הזו עליכם להכיר מונחים כלכליים ולעשות סקר שוק מקיף שכולל בחינה של דרכי הפעולה של העסקים המתחרים לכם. 

בניית אסטרטגיה מקצועית חכמה נעשית על ידי יועץ עסקי. ליועץ העסקי יש את ההשכלה המתאימה לכך, את הידע הנדרש ואת הכלים הנדרשים. כמו כן, היועץ העסקי יכול להוות עין חיצונית שבוחנת אתכם ואת העסק שלכם. הוא יידע להגיד האם אתם מתנהלים  נכון ואם לא הוא יידע לשים את האצבע על הטעויות, מה שהרבה פעמים קשה לעשות באופן עצמאי. 

כמו כן, כפי שציינו קודם אסטרטגיה עסקית היא דף המכירה שלכם מול גופי מימון ומשקיעים פוטנציאליים. היועץ העסקי יידע לבנות לכם אסטרטגיה עסקית חכמה שתשאיר רושם טוב על המשקיעים ובנוסף הוא יוכל להציג את האסטרטגיה העסקית מול המשקיעים עבורכם. 

 

מה השלבים לבניית אסטרטגיה עסקית?

האסטרטגיה נבנית על פי תבנית מסוימת. חשוב מאוד לעבור על כל השלבים בבניית האסטרטגיה העסקית ולעשות זאת במלוא המקצועיות הנדרשת לכך. 

 

איסוף נתונים וסקירת שוק

תחילה עליכם לאסוף נתונים ולבצע סקר שוק. בשלב זה עליכם לבדוק מה האסטרטגיה של המתחרים שלכם, מה קהל היעד שלכם, מה הרצונות של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם, מה החוזקות של המתחרים ומה החולשות של המתחרים. כמו כן בדקו מה היתרון שלכם על פני המתחרים. 

 

מציאת חזון עסקי

לאחר שביצעתם סקר שוק, עליכם למצוא חזון עסקי. מציאת חזון עסקי למעשה תכתיב את האסטרטגיה העסקית הנכונה ביותר עבורכם ועבור העסק שלכם. בסופו של דבר יש המון עסקים דומים שמוכרים מוצרים או מעניקים שירות דומה. לכן בשלב זה עליכם לחשוב מה מייחד אתכם. זכרו שעסק ללא חזון עסקי הוא עסק ללא בסיס. 

החזון העסקי חייב להיות ספציפי וייחודי עבור העסק שלכם. 

 

הגדרת היעדים והמטרות

בשלב הזה עליכם להגדיר מה מטרת העל שלכם ומה היעדים בדרך. המטרה חייבת להיות קשורה לאסטרטגיה העסקית. כלומר, עליכם להבין כיצד האסטרטגיה העסקית יכולה להוביל אתכם למימוש המטרות שהגדרתם. בנוסף עליכם להבין אילו יעדים אסטרטגיים ברצונכם לכבוש בדרך. דוגמאות ליעדים שתוכלו להציב- הגדלת המכירות, חיזוק נאמנות הלקוח, התרחבות גלובלית ועוד. 

 

גיבוש תכנית פעולה

לאחר שהצבתם מטרות ברורות עליכם לגבש דרכי פעולה למימוש המטרות. דרכי הפעולה חייבות להיות מפורטות. עליכם לכלול בשלב זה מה התקציב שלכם, מה לוחות הזמנים שברצונכם לעמוד בהם, להקצות סמכויות ולהבין כיצד האסטרטגיה העסקית תבוא לידי ביטוי בדרכי הפעולה. בנוסף הגדירו מי אחראי על מה בתהליך היישום בפועל. 

 

שלב הבדיקה- האם זה עובד?

לאחר שסיימנו את כל השלבים חשוב לבדוק האם זה עובד? 

בשלב זה עלינו להבין אם האסטרטגיה נכונה לנו והאם היא עובדת. איך תדעו זאת? עליכם לבדוק הנבת רווחים, החזרי השקעה, סקרים שיבדקו האם מיתוג החברה עובד ללקוחות ועוד.  

לאחר אסיפת הנתונים השונים עליכם לנתח אותם ולהסיק מסקנות. אם נגיע למסקנה שהאסטרטגיה העסקית לא נכונה עבורנו, יהיה עלינו להבין כיצד נוכל למצוא דרכים אחרות ולשנות את האסטרטגיה שלנו. 

נקודות נוספות שחייבות להיות ברורות עבורכם

הגדרת מוצר ייחודי

הגדרת מוצר היא אחד הדברים הקריטיים לעסק שלכם וחשוב לעשות זאת באופן ייחודי. ניתן להפוך את המוצר לייחודי רק לאחר שנעשה מחקר של השוק ובחינה של המתחרים שלכם. 

בשלב זה עליכם לדעת להגדיר מה הבעיה העיקרית בתחום וכיצד אתם הופכים את המוצר שלכם לפתרון האידיאלי עבור הלקוחות שלכם. בנוסף עליכם למתג את המוצר שלכם. 

דרכי שיווק ואפשרויות מימון

עליכם להגדיר מול אילו גופי שיווק אתם פועלים. כאשר בונים אסטרטגיה עסקית חשוב להבין את דרכי השיווק וכיצד לשווק את העסק באופן ייחודי, בהתאם למוצר ובהתאם להגדרתו. 

על מנת למצוא ערוצי שיווק רלוונטיים ולבנות תוכנית שיווק מתאימה, בראש ובראשונה חשוב להגדיר את קהל היעד. קהל היעד הוא למעשה הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. ככל שתהיו יותר ספציפיים בבחירה שלכם, כך השיווק שלכם יהיה ממוקד יותר ויעיל יותר. 

לאחר שיש ברשותנו תוכנית שיווק מתאימה וייחודית נוכל לציין גופי מימון או לנסות להשיג כאלה. 

 

למה אסטרטגיה עסקית חשובה?

האסטרטגיה היא הלב של העסק שלכם. היא הבסיס להתנהלות נכונה הן מבחינה ניהולית והן מבחינה כלכלית. היא מהווה את דרכי הפעולה שיובילו להצלחת העסק. בזכות האסטרטגיה ניתן לדעת מה הדרכים הנכונות ביותר עבור העסק שלנו, מה כדאי יותר ומה כדאי פחות. 

יש לקחת בחשבון שאסטרטגיה עסקית היא קריטית במיוחד מול גופי מימון ומשקיעים פוטנציאליים. ללא אסטרטגיה יהיה לכם קשה מאוד לקבל מימון מגופים אלה. 

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי קוצ'רינג ומטפלת ב-Nlp/ אימון וטיפול משולב וממוקד. העלאת הביטחון והדימוי העצמי

התקשרו עכשיו!
פורטל אימון אישי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!