פיתוח מנהלים בכירים

פיתוח מנהלים בכיריםיש סגנונות שונים של הכשרות מנהלים בארגון, השוני בא לידי ביטוי במעמד של המנהל בחברה שלכם ובהתאם לכמות הצוות שעובד תחתיו. פיתוח מנהלים בכירים בארגון היא תוכנית שנועדה בעיקר למנהלים ותיקים שכבר "שחוקים" עקב שנות ניסיון רבות ועבודה מרובה ללא ראייה אופקית. מנהל חייב להמציא את עצמו מחדש באופן קבוע וזאת ההכשרה העיקרית המוענקת לכל מנהל בכיר בארגון. 

 

מהן המטרות של פיתוח מנהלים בכירים?

יש מגוון רחב של מטרות וכלים שבהן נעסוק במהלך התוכנית:

  1. בניית ארגז כלים יישומי – במהלך התוכנית כל מנהל בכיר ירכוש כלים לעבודה בהמשך. בניית ארגז כלים פרקטי ושמיש תורם למנהל להמציא את עצמו מחדש בארגון ללא צורך בתלות חיצונית. 
  2. הכרת טכניקות ניהוליות – גם למנהלים בכירים יש מה ללמוד בניהול, לפעמים הדברים הקטנים הם מה שיעשו את השינוי. מנהל בכיר צריך לדעת לנצח את תזמורת שלמה וגם לספק את הקהל בו זמנית, אלו הכלים אותם תרכשו במהלך תוכנית פיתוח מנהלים בכירים. כמו כן, במהלך התוכנית תחשפו לטכניקות קיימות שכבר הוכיחו את עצמן, תיאוריות ומודלים מתקדמים במגוון רחב של תחומי ניהול.
  3. ניהול זמנים – אחד הדברים שגורמים לשחיקה של מנהלים רבים הוא ליקוי בניהול זמן. ניהול זמן הוא כלי פרקטי שיכול להפחית הרבה לחצים בעסק, ולחצים מובילים לדברים פחות נעימים בעסק, הן מבחינה עסקית והן מבחינת יחסי אנוש. למנהלים בכירים יש אחריות רבה ויש להם גם חיים מחוץ לעבודה, במהלך התוכנית נכיר את ניהול הזמן העכשווי של המנהל, כמה זמן הוא מקדיש לעבודה, איך הוא יוכל לנהל את הזמן שלו בצורה אפקטיבית יותר והאצלת סמכויות.

מה לומדים בתוכנית פיתוח מנהלים בכיריםמה לומדים בתוכנית פיתוח מנהלים בכירים?

התוכניות משתנות ויכולות להיות אישיות או תוכניות קבוצתיות. במסגרת התוכנית נעבור על נושאים רבים הקשורים לניהול עסק כללי בארגון וניגע גם באופן אישי בניהול הארגון בו המנהל נמצא. בשלב הראשון המנהל והמאמן יעברו היכרות אישית והיכרות עסקית, לאחר מכן התוכנית תפתח לשאר הנושאים:

  1. ניהול פיננסי ודוחות כספיים – העסק צריך להיות רווחי בסופו של דבר, זאת חובת ההוכחה של המנהל. ניהול פיננסי הוא כלי שלא רוכשים בשום מקום, יש ליישם אותו בהתאם לארגון שלכם, להוצאות הארגון, להכנסות, הכנסות מוכרות, הכרה של ספקים ומחירים בשוק וכן הלאה. ניהול פיננסי תקין יקפיץ את העסק שלכם בכמה מדרגות.
  2. אסטרטגיה עסקית – אנחנו רואים בפועל שמנהלים רבים עובדים ללא תוכנית מוגדרת מראש, או ללא תוכנית בכלל. תוכנית עסקית מציבה לכם מטרות ויעדים, ללא מטרות ויעדים אין לכם לאן להתקדם בעסק. לצורך בניית תוכנית עסקית נכיר את העבר של העסק, את אופן הפעילות שלו ונבנה תוכנית המקנה לנו מגמה חיובית תוך כדי מעקב אחרי השגת היעדים.
  3. פיתוח מנהיגות – מנהל הוא מנהיג, חשוב להיות מנהיג חכם ולאו דווקא "דיקטטור". הכלים הניהוליים הוא חשובים יותר מכל דבר אחר, היחס הבין-אישי עם העובדים שהם חומר הגלם הקריטי ביותר לעסק שלכם הוא חשוב יותר מכל דבר אחר. פיתוח מנהיגות עוסק באופי של מנהיג, איך לדעת לדבר עם עובדים בצורה נכונה, להניע לפעולה ועדיין לשמור על היררכיה ברורה אך לא נוקשה. עובדים שמרגישים בנוח עם המנהל שלהם, שיכולים לנהל איתו שיחות אישיות ומרגישים שייכים למקום העבודה יעבדו בצורה אפקטיבית לעסק.
  4. שיווק – אמנם מנהלים הם לא אנשי שיווק, אבל הם צריכים להכיר כל תחום בעסק. הכרת עולם השיווק מקנה למנהל את הידע להגיע לבחירת נכונות בפן השיווקי, לדעת מהו התקציב לשיווק ואיך לפנות לקהל היעד בצורה מתאימה. עולם השיווק משתנה בכל שנה והיום הוא נפתח לאזורים חדשים כמו טיק-טוק ורשתות חברתיות אחרות, בתור מנהלים אתם חייבים להתאים את עצמכם. 

בנוסף לכל התחומים האלו ניגע גם בתחומים אחרים הקשורים לניהול משא ומתן, ניהול תפעול בכיר, פסיכולוגיה חיובית, עסקים משפחתיים, משאבי אנוש ועוד. התוכנית מועברת על ידי מנהלים בכירים, יועצים ארגוניים ואנשי מקצוע עם ניסיון רחב בתחום פיתוח מנהלים בכירים.

 

פסיכולוגיה חיובית וההשפעות שלה 

לפסיכולוגיה חיובית יש השפעה מוכחת על טיב הניהול של מנהל בכיר בעסק. נוכחנו לראות את השפעותיה של הפסיכולוגיה החיובית במיוחד לאחר משבר הקורונה ובמהלכו. פסיכולוגיה חיובית מאפשרת למנהלים ולעובדים לקבל החלטות ניהוליות נכונות ויעילות, העובדים נאמנים יותר לארגון, היצירתיות פורחת וישנה סביבה חברתית נעימה ומגובשת. פסיכולוגיה חיובית נכונה למצבי דחק (כמו בתקופת הקורונה), אך המטרה היא לא להשתמש בכלי הזה רב למצבי דחק, אלא באופן שוטף. המטרה היא לא להסתכל על חיסרון כלשהו בעובד או בעסק, אלא להבין את ההשפעות לכך, איך ניתן להפוך את המטבע ובגדול, לעשות ופחות לדבר – להסתכל על חצי הכוס המלאה למטרות הארגון, המנהל והעובדים.

קבלת החלטות 

כלי חשוב נוסף שנקבל במהלך התוכנית הוא קבלת החלטות. קבלת החלטות כוללות למעשה את הפרקטיקה של כל הכלים, החל מפסיכולוגיה חיובית ועד לאיזון בין העבודה לבית. למנהל יש אחריות גדולה בקבלת ההחלטות בארגון וללא חשיבה אופקית ההחלטות שיבוצעו עלולות להיות מתוך סטרס או מתוך "סתימת חורים". המטרה היא לחשוב בצורה אסטרטגית בהתאם לחזון העסקי, בהתאם לעובדי החברה ובהתאם להשפעה שיש לכל החלטה. 

 

טיפים למנהלים בכירים

  • הכירו את העובדים שלכם, הם חלק בלתי נפרד והמשאב היקר ביותר בארגון.
  • גיוס עובדים הוא דבר קריטי לארגון, תנו עליו את הדעת ובחרו את האיכותיים ביותר.
  • האצילו סמכויות על עובדים, זה גם מעניק להם קרדיט ונכונות לעבודה וגם מוריד ממכם עומס.
  • תהיו שם בשביל עובדי החברה, דגלו בגיבוש העסק, חגיגת ימי הולדת, ימי כיף, נוחות במהלך העבודה ועוד.
  • עבדו לפי החזון העסקי, הוא הקו המנחה שלכם ושל העסק.

פיתוח מנהלים הוא תהליך חשוב מאוד. במסגרת תוכניות פיתוח מנהלים, קיימות גם תוכניות פיתוח מנהלים בכירים שמיועדות למנהלים ותיקים בעלי ניסיון רב שכבר נהיו שחוקים. בפיתוח מנהלים בכירים יתנו למנהלים כלים שונים לניהול הארגון וכיצד ולהמציא את עצמם מחדש. על פיתוח מנהלים בכירים נרחיב במאמר הבא. 

 

מהו פיתוח מנהלים בכירים?

תוכנית פיתוח מנהלים בכירים היא תוכנית בת מספר מפגשים. ניתן לבחור בתוכנית אישית או בתוכנית קבוצתית. התוכנית מועברת על ידי מנהלים בכירים, יועצים ארגוניים ואנשי מקצוע עם ניסיון רחב בתחום פיתוח מנהלים בכירים.

במסגרת תוכנית פיתוח מנהלים בכירים עוברים על נושאים רבים אשר חלקם קשורים לניהול עסק כללי בארגון וחלקם נוגעים לניהול עסק בארגון הספציפי בו המנהל נמצא. בשלב הראשון, המנהל והמאמן יפגשו לפגישת היכרות בה יכירו אישית ועסקים. 

בתוכנית פיתוח מנהלים בכירים נלמד על ניהול פיננסי ודוחות כספיים, נלמד על בניית אסטרטגיה עסקית, נלמד על פיתוח מנהיגות, על שיווק ועל פסיכולוגיה חיובית. בנוסף לתחומים אלה, בתוכנית פיתוח מנהלים בכירים נלמד נושאים הקשורים לניהול משא ומתן, ניהול תפעול בכיר, פסיכולוגיה חיובית, עסקים משפחתיים, משאבי אנוש ועוד. 

 

ניהול פיננסי ודוחות כספיים

העסק פועל במטרה להניב רווחים. הנבת הרווחים היא חובת ההוכחה של המנהל. מאוד קשה לרכוש כלים לניהול פיננסי נכון והדבר יכול להקפיץ את העסק בכמה מדרגות. במהלך תוכנית פיתוח מנהלים בכירים נלמד על ניהול פיננסי, כיצד יש ליישם אותו בהתאם לארגון שלכם ולהוצאות וההכנסות שלו, נלמד על הכרה של ספקים, על מחירים בשוק ועוד. 

 

אסטרטגיה עסקית

מנהלים רבים עובדים ללא תוכנית עסקית מוגדרת מראש ולפעמים ללא תוכנית עסקית כלל. התוכנית העסקית מסייעת בהצבת מטרות ויעדים. בלי מטרות ויעדים אין לאן להתקדם. בפיתוח מנהלים נלמד כיצד לבנות אסטרטגיה עסקית, נכיר את העבר של העסק, את אופן הפעילות של העסק ונבנה תוכנית שמקנה מגמה חיובית תוך מעקב אחר השגת יעדים. 

 

פיתוח מנהיגות

המנהל של הארגון הוא למעשה המנהיג בארגון. חשוב לדעת להיות מנהיג ולעשות זאת בצורה חכמה שלא גורמת לעובדים שלכם לפחד מכם. עובדים שמרגישים בנוח עם המנהל ירגישו בנוח בעבודה ויעבדו ביעילות רבה יותר. העובדים הם למעשה חומר הגלם הקריטי ביותר לעסק ולכן חשוב לדעת כיצד להתנהל איתם ומולם בצורה נכונה. לשם כך תקבלו כלים ניהוליים שונים הכוללים אופי של מנהיג, כיצד לדבר עם עובדים בצורה נכונה, כיצד להניע לפעולה, כיצד לשמור על היררכיה ברורה אך לא נוקשה ועוד. 

 

שיווק

שיווק הוא אחד הדברים החשובים ביותר לעסק שיעזרו לקדם אותו ולמנף אותו. המנהלים צריכים להכיר כל תחום בעסק, כולל תחום השיווק. הכרת עולם השיווק תקנה למנהל את הידע להגיע לבחירות נכונות בפן השיווקי, לדעת מה התקציב הנדרש לשיווק, כיצד לפנות לקהל היעד ועוד. יש לקחת בחשבון שכיום עולם השיווק רחב יותר מאשר בעבר ויש להשקיע גם ברשתות החברתיות על מנת להגדיל את החשיפה. 

בנוסף לתחומים שציינו, בתוכנית פיתוח מנהלים בכירים נלמד נושאים הקשורים לניהול משא ומתן, ניהול תפעול בכיר, פסיכולוגיה חיובית, עסקים משפחתיים, משאבי אנוש ועוד. 

 

פסיכולוגיה חיובית 

פסיכולוגיה חיובית היא אחד האלמנטים שמשפיעים על טיב הניהול של מנהלים בכירים בעסקים. לאחר משבר הקורונה ובמהלכו, לפסיכולוגיה חיובית היו השפעות רבות. אז מהי פסיכולוגיה חיובית?

פסיכולוגיה חיובית מאפשרת למנהלים ולעובדים לקבל החלטות ניהוליות נכונות ויעילות. היא גורמת לעובדים להיות נאמנים יותר לארגון, מחזקת את היצירתיות של העובדים וגורמת לסביבה עבודה נעימה ומגובשת. 

פסיכולוגיה חיובית היא כלי מצוין לשימוש במצבי דחק. אך מומלץ להשתמש בה באופן שוטף ולא רק במצבי דחק. המטרה היא לא להסתכל על חיסרון של עובד או של אלמנט מסוים בעסק אלא להבין את ההשפעות לכך ואין ניתן להפוך את החיסרון ליתרון, כיצד להסתכל על חצי הכוס המלאה למטרות הארגון, מטרות המנהל ומטרות העובדים. 

 

קבלת החלטות 

במהלך פיתוח מנהלים בכירים מקבלים כלים לקבלת החלטות. קבלת החלטות יכולה להיות אלמנט לא פשוט והיא וכללת את הפרקטיקה של כל הכלים. למנהל יש אחריות גדולה בקבלת החלטות בארגון. ללא חשיבה אופקית ההחלטות שיתקבלו על ידי המנהל עלולות להיות תוצר של לחץ או סימון וי וסתימת חורים. לכן, חשוב לחשוב בצורה אסטרטגית בהתאם לאלמנטים כמו החזון העסקי, עובדי החברה וההשפעות של ההחלטות השונות. 

 

מה המטרות של פיתוח מנהלים בכירים?

לפיתוח מנהלים בכירים יש מגוון מטרות שונות- 

  • בניית ארגז כלים יישומי- במהלך תוכנית פיתוח מנהלים בכירים, המנהלים ירכשו כלים להמשך העבודה בארגון. המנהלים יבנו ארגז כלים פרקטי שישמש את המנהל ויעזור לו להמציא את עצמו מחדש.
  • הכרת טכניקות ניהוליות- בתוכנית פיתוח מנהלים בכירים, המנהלים ילמדו דברים חשובים ויכירו טכניקות ניהוליות שונות. גם מנהלים בכירים צריכים ללמוד ולהשתפר ובמהלך התוכנית המנהלים ירכשו כלים וטכניקות יעילות חדשות. הטכניקות הניהוליות שיילמדו במסגרת התוכנית יהיו טכניקות שכבר הוכיחו את עצמן, ותיאוריות ומודלים מתקדמים במגוון רחב של תחומים. 
  • ניהול זמנים- ניהול זמן נכון הוא אחד הדברים החשובים ביותר לעסק וזה שגורם לשחיקה של מנהלים רבים. ליקוי בניהול הזמן עלול לגרום ללחצים הן מבחינה עסקית והן מבחינה אישית. למנהלים בכירים ובכלל לעובדים, יש הרבה תחומי אחריות בנוסף לחיים מחוץ לעבודה שיכולים להפריע לשגרת העבודה. בתוכנית פיתוח מנהלים בכירים המנהלים יקבלו כלים לניהול זמן בצורה אפקטיבית ולהאצלת סמכויות. ניהול זמן נכון יכול להפחית לחצים בעסק. 

טיפים למנהלים בכירים

לסיום, ריכזנו מספר טיפים למנהלים בכירים- 

  • הכירו את העובדים שלכם לעומק, הם חלק חשוב מאוד בארגון. 
  • גיוס עובדים הוא דבר חשוב מאוד, לכן תנו עליו את הדעת. 
  • האצילו סמכויות על עובדים, כך הן מקבלים קרדיט ונכונות ואתם מורידים עומס.
  • השקיעו בגיבוש העסק וצרו סביבת עבודה נוחה ונעימה. 
  • עבדו לפי החזון העסקי והשתמשו בו כקו מנחה. 
איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי קוצ'רינג ומטפלת ב-Nlp/ אימון וטיפול משולב וממוקד. העלאת הביטחון והדימוי העצמי

התקשרו עכשיו!
פורטל אימון אישי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!