טיפול NLP בחרדות

טיפול NLP בחרדותחרדה היא תחושה קשה שעלולה לפקוד אותנו במצבים רבים. בשנים האחרונות ניתן לראות עלייה במספר הסובלים מחרדות. על פי ההערכה כ-25% מהאוכלוסייה סובלים מחרדות ומתחים עד להפרעה בהתנהלות היומיומית ולשגרת החיים. ניתן לטפל בחרדה במגוון שיטות ומגוון דרכים. אחת הדרכים היעילות לכך היא טיפול NLP. מהו טיפול NLP בחרדות? על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

מהו טיפול NLP?

NLP הן ראשי תיבות של Neuro נוירו- מערכת העצבים, Linguistic לשוני, Programming תכנות, או בעברית ניתוב לשוני פיזיולוגי. המשמעות של NLP היא שאנחנו יכולים לשנות את דפוסי החשיבה שלנו ואת דפוסי ההתנהגות שלנו על ידי תקשורת מילולית ולא מילולית. 

כולנו חושבים המון במהלך היום. אלה יכולות להיות מחשבות חיוביות או מחשבות שליליות. האמונה בNLP היא שמחשבה יוצרת מציאות ולעתים אנחנו מונעים מעצמנו להצליח באתגרים מסוימים בגלל דפוס מחשבה שלילי. המטרה של טיפול NLP היא להכיר את אופן החשיבה של המטופל, להכיר את השפה שלו ואמצעי תקשורת אחרים בהם הוא משתמש ביומיום. על ידי טיפול NLP ניתן לשנות את דפוס המחשבה של המטופל ואת ההתנהגויות שמונעות ממנו להשיג מטרות בחיים. 

מה זה אומר?

טיפול NLP בחרדות עוזר להתמודד עם חרדות ולהפוך אותן לפחות מאיימות. המהות של טיפול NLP בחרדות הוא להפוך את החרדה, שיכולה להיות האויב הכי גדול של האדם, לידיד, שיכול לעזור לאדם להשיג מטרות בחיים. 

טיפול NLP בחרדות עוזר למטופל להבין מה התפקיד של החרדה בחייו וכיצד היא מעכבת אותו ויוצרת לו מחסומים. כאשר האדם מבין מה התפקיד של החרדה בחייו, זה מקל על הקושי שלו להתמודד עם השפעות החרדה. כמו כן, ההבנה מייצרת אצל המטופל רגיעה מסוימת ומאפשרת לו להמשיך לחקור ולהעמיק את שורשי החרדה. על ידי כך, ניתן לטפל בחרדה. 

 

הכוח של דפוס מחשבה

דפוסי מחשבה יכולים להיות הרסניים מאוד. הם יכולים לבוא לידי ביטוי במונחים כמו הרס עצמי, הרגל, חוסר ביטחון ועוד. המטרה של התת מודע שלנו, היא בסופו של דבר להגן עלינו. אך לעתים דפוס המחשבה של התת מודע, שבמקרים רבים טמוע בנו מגיל צעיר מאוד, כולל דברים לא רלוונטיים שמהווים מכשול וחוסמים מאיתנו הצלחה. 

בתור ילדים, דברים רבים היו משפיעים עלינו והתת מודע שלנו למד לבנות שכבת הגנה. כיום, כאנשים בוגרים אנחנו מנסים ללמוד כיצד להחזיר את התת מודע להיות חשוף ולהוריד את שכבות ההגנה. כך נוכל לחולל שינויים ולהגיע למקומות חדשים. 

 

איך זה עובד?

בטיפול NLP בחרדות, עוזרים לנטרל הטיות קוגניטיביות. יכולות להיות הטיות קוגניטיביות שונות שגורמות לחרדה ביניהן התייחסות לאופציה אפשרית כוודאית, הערכה לא ריאלית של סיכויים וסיכונים, מתן תשומת לב מופרזת לאפשרויות שליליות, התעלמות מאפשרויות חיוביות ועוד. לדוגמא, אדם שסובל מחרדת טיסה יראה אל מול עיניו רק את הסיכונים ואת האפשרויות השליליות ויהיה לו קשה מאוד לראות את האפשרויות החיוביות ואת העובדה שמדובר בסיכויים נמוכים. 

בנוסף, יכולה להיות הטיה קוגניטיבית שמעצימה את הנזק האפשרי. לדוגמא, אדם שסובל מחרדת קהל ומדמיין כיצד אלפי אנשים צוחקים עליו או צועקים לו בוז כאשר הוא עומד על הבמה. 

טיפול NLP בחרדות עוזר לזהות את ההטיות הקוגניטיביות שגורמות לחרדה ומעצימות אותה. על ידי הטיפול ניתן לפוגג את ההטיות הקוגניטיביות ועם הזמן להפחית את עוצמת החרדה. 

 

למה דווקא NLP?

כיום קיימות שיטות טיפול שונות ומגוונות שיכולות להתאים לסוגי אנשים שונים. בין השיטות הללו יש את הטיפולים הפסיכולוגיים או תחום האימונים האישיים. אז למה כדאי דווקא טיפולי NLP? 

טיפול NLP הוא טיפול שיש לו הוכחות מוצקות בשטח. הטיפול נוגע במגוון רחב של תחומים. עם טיפול NLP בחרדות לא רק מדברים על הבעיה או על החרדה, אלא מקבלים כלים ומיישמים פעולות שתורמות להשיג את המטרה ולהתמודד עם הבעיה. טיפול NLP בחרדות הוא טיפול גמיש בעל קשר הדוק לתת מודע וזה מה שהפך אותו לטיפול פופולרי ועוצמתי. בשיטת הטיפול פועלים מתוך הבנה שכמעט כל דפוסי ההתנהגות שלנו כאנשים בוגרים, הם תוצר של חוויות הילדות שלנו. על מנת להצליח להתקדם, יש לנתק את דפוסי המחשבה שטבועים בנו מילדות וללמוד להתייחס אליהם בצורה נכונה תוך ניווט למקום הנכון. כאשר נדע לשלוט בתת מודע שלנו נוכל לחשוף את המחשבות הישנות ולהחליף אותן במחשבות חיוביות שישפיעו עלינו בצורה נכונה ויעזרו לנו להשיג את המטרה המרכזית. 

קראו עוד: טיפול NLP לילדים

ריפריימינג

אחד הכלים המשמעותיים בטיפול NLP בחרדות הוא ריפריימינג. ריפריימינג Reframing הוא הגדרת הסיטואציה באופן אחר, כאשר הדגש הוא על אופן חיובי. על ידי ריפריימינג ניתן לפוגג את ההטיות ולשנות אותן. לדוגמא, במקום להגיד שזה מפחיד לעמוד מול קהל, ניתן לומר שזה מרגש מאוד לעמוד מול קהל. התרגשות היא מילה חיובית יותר מפחד והיא טומנת בחובה גם הבטחה ולא רק איום. על ידי כך ניתן לטפל בהטיות הקוגניטיביות ולהעלים את החרדה. 

https://www.youtube.com/watch?v=IUo_ycO-Mdw

דמיון מודרך

כלי נוסף ולא פחות משמעותי בטיפול NLP בחרדות הוא דמיון מודרך. דמיון מודרך הוא כלי שעוזר להפוך את הטיפולים לאפקטיביים ויעילים במיוחד. 

דמיון מודרך הוא כלי שמאפשר למטופלים ליצור תסריטים מסוימים בדמיון. התסריטים שהמטופל יוצרים במהלך הטיפול הם תסריטים חיוביים שנוגעים לסיטואציות מהן הוא חרד. התסריטים הללו כוללים גירויים לחושים השונים ומשפיעים באופן אפקטיבי על מערכת האמונות של המטופל ועל תת המודע שלו. 

כמו כן, כאשר משלבים דמיון מודרך בטיפול NLP בחרדות מעניקים למטופל עוגן מרגיע. כך המטופל יכול להשתמש בדמיון המודרך כאשר הוא מרגיש שהחרדה משתלטת עליו.  

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי קוצ'רינג ומטפלת ב-Nlp/ אימון וטיפול משולב וממוקד. העלאת הביטחון והדימוי העצמי

התקשרו עכשיו!
פורטל אימון אישי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!