השפעת הפעילות הגופנית על דימוי הגוף של בני נוער

ההתבגרות היא תקופת מעבר מרכזית המלווה בשינויים רבים הקשורים לגף. מדובר בתקופה משמעותית שבה בני הנוער נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח דימוי גוף שלילי.

מהו דימוי גוף?

דימוי גוף הוא חלק מהתפיסה העצמית שלנו הכוללת את האופן שבו אנחנו תופסים, חושבים ופועלים כלפי הגוף שלנו. דימוי גוף לא מורכב ממאפיינים מוחלטים, אלא נמצא על הרצף – החל מתפיסות גוף בריאות שהן מדויקות ובעיקר חיוביות וכלה בתפיסות גוף לא בריאות שאינן מדויקות ובעיקר שליליות. לדוגמה,, זה יהיה אחד הדברים שמנתח פלסטי יבדוק כשמגיעה אליו נערה שמבקשת לעבור ניתוח חזה או ניתוח אף. הרופא יבדוק אם גופה סיים את תהליך ההתבגרות ובמקביל, יחקור את הסיבות שהובילו אותה להחלטה זו, כדי לוודא שההחלטה לא מבוססת על מראה חיצוני אובייקטיבי אלא יותר על התחושה הסובייקטיבית שלה, כלומר על דימוי גוף שלילי, וכרוכה גם בציפיות לא ריאליות מתוצאות הניתוח.

חוסר שביעות רצון מהגוף הוא אחד מגורמי הסיכון לדיכאון ולהערכה עצמית ירודה, ומנבא גם שימוש בטבק ובסמים והתדרדרות להפרעות אכילה.

דימוי גוף ואמון גופני

אימון אישי למתבגרים כמו גם אימון NLP (Neuro-Linguistic Programming) – השיטה לשינוי המחשבות וההתנהגויות של המטופל – יעילים לשיפור דימוי הגוף ומציעים יתרונות גם לבריאות הפיזית. עם זאת, יש מחקרים המעידים כי דימוי גוף יכול הן להניע פעילות גופנית והן לעכב אותה. מחקרים גם הראו שאנשים עם דימוי גוף שלישי ו/או אנשים עם עודף משקל  לא מתעמלים כי הם לא רוצים שאחרים יראו אותם נושמים ונושפים. הם עשויים גם להרגיש ייאוש מהמסלול הקשה המוביל לירידה במשקל.

האם פעילות גופנית היא גורם שמשפיע על דימוי הגוף?

יש מחקרים שמראים שדימוי גוף שלילי הוא אחד המניעים הגדולים ביותר לפעילות גופנית, כי אנשים עושים זאת כדי שייראו טוב יותר. בנוסף, מטה אנליזה של מחקרים בעבר מצאה שלאנשים שמתעמלים יש דימוי גוף חיובי יותר בהשוואה לאנשים שלא עושים זאת.

כיצד יכולה פעילות גופנית לשפר את דימוי הגוף?

פעילות גופנית, במיוחד אם היא מבוקרת על ידי מאמן אישי לבני נוער, יכולה לתרום להשגת דימוי גוף משופר בשלושה דרכים: היא משפרת את הכושר, מגבירה את המודעות ליכולות הפיזיות של המתאמן ומעלה את המסוגלות העצמית שלו.

למרות ששיפור בדימוי הגוף יכול להתרחש ללא תוצאות ברורות בעקבות פעילות גופנית, כאשר המתעמלים רואים שינויים במבנה הגוף שלהם, הם מתחילים להרגיש טוב יותר עם הגוף שלהם.

מודעות מוגברת ליכולות הפיזיות עשויה להפחית את ההתמקדות של בני הנוער במראה החיצוני, וזה חשוב במיוחד לנערות, הנוטות לייחס ערך רב יותר למראה החיצוני שלהן.

כשמישהו מתחזק, בין אם בעזרת מאמן אישי או בלעדיו, ומתחיל לרוץ קצת יותר או להרים קצת יותר משקל, הוא מרגיש מוצלח ויעיל יותר. עלייה זו ביעילות העצמית מגבירה את דימוי הגוף החיובי.

כאשר הפעילות הגופנית היא פשוט לא כיפית

דימוי גוף לקוי יכול להשפיע על המקום שבו האדם בוחר להתאמן. למשל, בני נוער הסובלים מעודף משקל ומרגישים רע עם המראה החיצוני שלהם, עשויים להעדיף לא להתאמן בחדר כושר. הם ירגישו יותר בנוח כשיתאמנו לבד בביתם, אלא שבדרך כלל הם לא כל כך נהנים מהאימון שלהם.

למה זו בעיה? פשוט בגלל שפחות הנאה מהפעילות הגופנית וללא התמיכה החברתית, יכולים לגרום לאנשים להפסיק להתאמן, וחבל כי ההתעמלות היא אחד הדברים שיגרמו להם להרגיש טוב יותר מבפנים ומבחוץ. וכאן טמון המלכוד: אנשים עם דימוי גוף שלילי ביותר הם אלה שמקבלים את התועלת הגדולה ביותר מהפעילות הגופנית.

פעילות גופנית

 

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי קוצ'רינג ומטפלת ב-Nlp/ אימון וטיפול משולב וממוקד. העלאת הביטחון והדימוי העצמי

התקשרו עכשיו!
פורטל אימון אישי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!