חשיבה חיובית נגד דיכאון

דיכאוןדיכאון קליני נחשב כמחלה ומוכר על ידי איגוד הפסיכולוגים והפסיכיאטרים בישראל. ישנם שלושה סוגים של דיכאון: דיכאון חד קוטבי כרוני- משכו כשנתיים ויותר, דיכאון חד קוטבי חולף- משכו מספר חודשים או למעלה משנתיים עם הפוגות של יותר מחודשיים, ודיכאון דו קוטבי (מניה דפרסיה).

כדי שמצב רוח רע יוכר כדיכאון קליני צריכים להתקיים כמה תנאים:

•    צריכים להתקיים לפחות חמישה סימפטומים מאלה המפורטים, במשך תקופה של שבועיים ברציפות אם לא יותר, במשך רוב שעות היום: מצב רוח מדוכדך, הפרעות שינה, עייפות או חוסר אנרגיה, חוסר ענין והנאה ממרבית הפעילויות, עצבנות או ירידה בפעילות פסיכומוטורית.

בנוסף, חוסר תיאבון, מחשבות טורדניות על מוות והתאבדות, רגשות אשמה קיצוניים, רגשות של חוסר הערכה עצמית, ירידה בריכוז, קשיים בחשיבה ובקבלת החלטות.

•    הדיכאון הקליני אינו תגובה נורמלית לאבל על מותו של אדם קרוב ואהוב, ואינו קשור לבעיה אורגנית קיימת כבר מלכתחילה בגוף, כמו סרטן.

•    הסימפטומים הפסיכוטיים: רגשות אשמה קיצוניים, רגשות של חוסר ערך, ירידה בריכוז, קשיים בחשיבה ובקבלת החלטות ומחשבות על מוות והתאבדות, לא מופיעים בצורה נפרדת ממצב הרוח המדוכדך, אלא יחד אתו.

התמודדות עם דיכאון

חשיבה חיובית הנה דרך טובה במניעת דכאון. חשיבה חיובית מגיעה באופן טבעי אצל אנשים אופטימיים, ואילו אצל אנשים אופטימיים פחות, ואפילו אנשים פסימיים היא לא מגיעה בכזאת קלות.

החשיבה החיובית צריכה להיעשות באמצעות עזרה עצמית הכוללת דיבור ועשייה של ממש. לא מספיק רק לחשוב בצורה חיובית. קו חשיבה זה תוך כדי דיבור מסביר דברים ומגדיר אותם מן הצד החיובי ולא מן הצד השלילי. גם כאשר התשובה "לא" לשאלה מסוימת היא ברורה מאליו, הצד החיובי שלה הופך את הדברים לאופטימיים יותר והרצון לעשותם גדול יותר.

תרגילים מעשיים בחשיבה חיובית

•    הפיכת הבוקר ל"בוקר טוב"- כאשר אדם מצפה למשהו טוב שיקרה, אכן קורים לו דברים טובים. הדרך לעשות זאת היא בעת ההשכמה בבוקר. עוד בטרם קמים מהמיטה כדאי לחייך ולומר לעצמנו בוקר טוב, כך נרגיש טוב יותר.

לפני היציאה מהבית לעבודה או לפני תחילת העבודה מהבית מומלץ לעמוד רגע קט אל מול הראי ולהתבונן בפנינו, לחייך חיוך גדול ולומר בקול רם: "אני מצפה ומאחל לעצמי שיהיה לי יום טוב ושיקרו בו דברים יפים ונהדרים".

•    החיוך האמיץ- על מנת שנוכל להרגיש טוב מדי פעם במהלך היום, ובשביל לפעול על פי החשיבה החיובית, כדאי אחת לכמה שעות לעמוד אל מול המראה ולחייך בעזרת מתיחת השפתיים באמצעות האצבעות.

לאחר החיוך "המאולץ" כדאי לחייך שוב, והפעם ללא אצבעות, ולנסות ולחייך את החיוך הגדול ביותר שאנו יכולים באותו רגע (בלי כל קשר למצב הרוח). במידה וחוזרים על התרגיל כמה פעמים במהלך היום, הכול נראה חיובי יותר- פועלים על פי החשיבה החיובית.

מומלץ להגיד בשמחה וברצון מלא דברים חיוביים ולאחל לעצמנו ולאנשים שסביבנו רק דברים טובים. על מנת שנוכל לאמץ את החשיבה החיובית מומלץ לתרגל את "החיוך האמיץ" במהלך היומיום במשך שלושה שבועות רצופים לפחות.

•    הפיכת הערב ל"ערב טוב"- עוד בטרם עוצמים את העיניים ונרדמים כדאי לומר לעצמנו "תודה" על חמישה דברים אשר חווינו במהלך היום שהיה. לא כל דבר ייכלל, אלא רק דברים טובים שקרו, דברים שנהנינו להרגיש, לראות ולשמוע, דברים שסיפקו לנו שמחה או סיפוק.

אלה יכולים להיות דברים שעשינו בשביל האחר או בשביל עצמנו, או שעשו עבורנו. על חמשת הדברים האלה נאמר "תודה" ונתחיל את שנת הלילה בצורה טובה.

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי

איילה אילנה גבאי קוצ'רינג ומטפלת ב-Nlp/ אימון וטיפול משולב וממוקד. העלאת הביטחון והדימוי העצמי

התקשרו עכשיו!
פורטל אימון אישי
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!